Live tracking and statistics
Tisk

MOTOR národní podnik České Budějovice

závod Vodňany


Tento závod národního podniku byl zvolen jako budoucí výrobce Československých jednomužných motorových pil

(odtud JMP). Zde byl prováděn vývoj a výroba prototypů, následně pak sériová výroba. Převodovky, lišty a řetězy

dostal na starost podnik TOS, zde Svitavy.

 Prvním pokusem o vlastní konstrukci a výrobu Československé socialistické jednomužné motorové pily byla

BD-1Z45-A, označovaná JMP 54 , jak ji kupříkladu prezentuje

Ing. Dr. Václav Douda v knize "Řetězové pily". Obsah motoru 72 cm3; výkon 2 koně; 5 550 ot/min.

Tato pila zjevně prošla řadou úprav, základ, motor však zůstal téměř nedotčen. Několikrát se změnilo osazení karburátoru a oproti popisu Ing. Doudy, nosič karburátoru měl třípolohovou aretaci což je logické a pro kácení stromů nutné.  Hmotnost 12,5 kg nebyla při tomto systému ovládání vůbec příjemná. Do nádrže se vešlo cca 1 litr paliva a lišta byla montována 50 cm dlouhá.


Tato podivná sestava motoru, převodovky a trubek, s otočným plovákovým karburátorem v několika verzích, od Jikov 2918, 2916 až po Sovětský z pil Ural a Družba, měla nejspíše inspiraci v Sovětské pile "Krasnyj Ural". Pohon řetězu probíhal převodem 1:3, řetěz byl použit domácí konstrukce stejně jako u JMP 40 dole. Zajímavostí je plnění motoru palivovou směsí, prostřednictvím duté klikové hřídele s otvorem proti difuzeru karburátoru. Na obrázku je vidět i převod pohonu řetězu a odstředivá spojka.

Pokus o vlastní vývoj a výrobu po tomto krachu pokračoval vývojem a stavbou dvou modelových řad JMP 40, typ BD - 1Z50 A . Proč dvou modelových řad ? Vysvětlení je jednoduché a logické.

Pojďme si tyto "zázraky" našich konstruktérů blíže představit.

Motor - shodný pro obě řady, vzduchem chlazený, dvoudobý, ležatý jednoválec, obsah 88 cm3 , výkon 3 koně, jmenovité otáčky 4500 ot/min


karburátor membránový Jikov

čerpadlo paliva membránové Jikov

zapalování PAL elektromagnetické kontaktní

pohon hoblovacího řetězu domácí konstrukce, nepřímým ozubeným převodem 2,05:1

Rozlišovací znaky -

I. modelová řada - Olejové manuální čerpadlo mazání řetězu je umístěno v nádrži oleje, která je podobně jako u JMP 54 součástí přední rukojeti. Tlumič výfuku má velkou komoru pod motorem a vývod je vyústěn směrem před pilu.  Prostor uvnitř pily nad válcem motoru je volný a zadní rukojeť má spodní kryt ruky.

Ověřený rok výroby je 1961.

II. modelová řada - Olejové manuální čerpadlo mazání řetězu je součástí nádrže, která je umístěna uvnitř pily, v prostoru nad válcem motoru, výfuk, umístěný pod motorem má malou komoru s otvory pro vývod spalin pod pilu. Zadní rukojeť neměla trubkovou ochranu ruky.

Ověřený rok výroby je 1962

 

Uvedená fakta o změnách dokládají modernizaci pily, ale její hmotnost ( 12,5 kg bez náplní), nízká produktivita ( řezná rychlost řetězu 7 m/sec ) a poruchovost vedly k ukončení výroby záhy po jejím spuštění.

Pila byla ještě delší dobu součástí vybavení ČSLA ( Československé lidové armády), ale v lesním hospodářství se výrazněji neuplatnila. Již v době jejího vzniku byly vyráběny a dodávány do LH pily jako STIHL BLK, Contra, SOLO Rex, Mc Culloch 1-70 a další.  

 





Autor: admin