Live tracking and statistics
Tisk

BOBR - prototyp ŘMP



    Doba pokročila, kdosi usoudil že průšvihů řešených i v Národním shromáždění bylo dost a ti chlapi v lese si fakt zaslouží pořádnou mašinu namísto těžké krabice sestavené z exotických dílů které často i dělníci ve výrobě viděli poprvé a naposledy. A tak se začalo dumat nad dalším pokusem vyrobit funkční, lehkou a když ne spolehlivou, tak aspoň jednouše opravitelnou pilu z unifikovaných dílů dostupných běžně v Mototechně. Psal se rok 1962 a ve vývojovém středisku SL Brno ve spolupráci s katedrou lesní těžby a mechanizace lesnické fakulty Brno a Povážskými strojírnami n.p., vznikl prototyp jednomužné bezpřevodové řetězové pily s názvem BOBR. Základem motoru byl dvoutaktní, ležatý jednoválec (použity byly odlitky a výkovky motoru Manet S 100), převrtaný na 123 cm2 s výkonem 5,6 k při 4500 ot/min . Autorem bezplovákového karburátoru s pístovou regulací (patent CS115269B51), výfuku se sníženou hlučností (patent CS113540B51) a samočinné, odstředivé spojky (patent CS 114721B51), byl Ing. Milan Šimko. Palivo stále dodávalo membránové čerpadlo, zapalovací jiskru setrvačníkové magneto z mopedu Stadion. Obsah palivové nádrže byl 1,3 litru.

  Stanoveno bylo několik limitních bodů : a) absolutní spolehlivost a zvýšená životnost především klikové hřídele b)  zaručená spolehlivost chodu motoru ve všech polohách, c) použití plastických hmot v maximální možné míře, d) co možná největší počet sériově vyráběných dílů, e) maximálně jednoduchá údržba pily, f) respektování tehdejších poznatků ergonomie, snížení vibrací, hluku, přizpůsobení zadní rukojeti, g) respektování požadavků tehdejší ČSN 496109, h) světová úroveň řezné a celkové výkonnosti.

   Řezná část byla sestavena z lišty délky 55 cm a hoblovacího řetězu s obvodovou rychlostí 14 m/s. Mazání řetězu zajišťovalo automatické, podtlakové, membránové čerpadlo s patentovanou regulací množství oleje a nádrž měla obsah 0,4 litru. Hmotnost pily byla předpokládána pro ověřovací serii 12,5 - 13 kg. Takže žádné pírko, ale opět bumbrlík jako JMP 40 !

   Vylepšeno bylo uložení obou ojničních ložisek, pila měla celkem 15 součástek  z plastických hmot (polyamid, skelný laminát a dentakryl). Poprvé byla použita výměnná řetězka (prstýnek), zapalování mělo světelnou cívku. Nově byly připojeny obě rukojeti pomocí patetovaných AV prvků, patent se však bohužel nepodařilo dohledat. Dá se spekulovat o důvodu, neboť 15.11.1965 si podala patentovou přihlášku na AV systém firma Andreas Stihl pro pilu Contra AV !?

   S pilou byly prováděny různé zkoušky, zejména řeznosti, probíhaly v teplotách -15°C a řeznost se pohybovala kolem 72 - 75 cm2/s což není vůbec špatné. 

   Pila BOBR se samozřejmě nedočkala ani ověřovací série. Možná jediným kladem byl vznik modelu motocyklu Manet S100/03 s obsahem motoru 123,15 cm3 . Podle pana profesora Simanova byl tehdy ještě připraven týmem prototyp vysokofrekvenční elektrické řetězové pily BOBR.

Fotografie (malá) v úvodu je z časopisu Lesnická práce z roku 1963, nízké kvality . Lepší snímky dodal pan Prof. Ing. Vladimír Simanov CSc, ze kterých je patrné že i BOBR prošel "vývojem", minimálně od funkčního modelu k prototypu.

Pokud někdo vlastní jiný snímek, obrázek budu velice vděčný za jeho kopii, sken, případně jeho poskytnutí do archivu.


Autor: admin