Live tracking and statistics
Tisk

PILANA národní podnik Hulín

  Podnik známý v šedesátých letech minulého století výrobou nástrojů pro různé řezání materiálů včetně dřeva, také z příběhu firmy a značky Rinco Rumburk. Z tohoto období zde byla zkušenost s výrobou řetězů a lišt pro motorové pily a tak byl pověřen, spolu s podnikem Motor České Budějovice n.p., podílet se na vývoji a výrobě jednomužné motorové řetězové pily. Hulínští se postarají o řeznou část. 

  Výroba rozběhla pilové řetězy s označením PRH ( Pilové řetězy Hulín), rozteč = 11 mm - PRH 11(0,404" = 10,26 mm).

Dále byly vyráběny spojkové bubny s řetězkou a pilové lišty různého provedení. Lišty byly skládané z několika dílů a nýtované.

Provozní zkoušky probíhaly zejména na Lesním závodě Hluboká nad Vltavou, ale i na jiných závodech.


   Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století pak vývoj pilových řetězů dostal nový rozměr. Částí podniku Pilana byl i provoz podniku Nářadí Praha n.p., závod Hulín. Ten obdržel ministerský úkol, vývoj a výrobu řezné části motorových pil nové konstrukce, rozteče 9,5 mm označené PRH 95 (0,325" = 9,25 mm). V této rozteči také vodící lišty a řetězky. Výroba však zatím produkovala pouze jeden rozměr řetězu a typ lišty, také provedení řetězky (pravděpodobně pouze pro pily SOLO).

   Na výrobu těchto lišt byl používán materiál 13180, mechanické práce byly prováděny v Hulíně, tepelné opracování v pobočce ve Zborovicích. K ohřevu polotovarů sloužily naftové pece a kalení probíhalo v olejové lázni. Lišty se ochlazovaly sevřené v jednoúčelových lisech, následovalo popouštění a pevnost materiálu se pohybovala kolem 140 kp/mm2. Podobně jako u světových výrobců byla celá špička lišty navařována stelitem, drážka byla vybroušena úzkým brusným kotočem. následně byla celá vodící drážka, obvodová část lišty vysokofrekvenčně kalena na tvrdost 58 HRc.


  Bubínky spojky se vyráběly z hlubokotažného plechu bez další úpravy, řetězové kolečko zušlechťováno, nalisováno do bubínku a následně pájeno měděnou pájkou kapilárním pájením.

   Vlastní pilové řetězy prošly několika změnami. Nýty byly z počátku vyráběny z materiálu 14220, pruty byly cementovány a poté soustruženy tak, že cementovaný zůstal pouze největší průměr. Následovalo kalení v solné lázni s pevností dříku nýtu do 80 kp/mm2 a tvrdosti velkého průměru do 60 HRc. Později se začaly vyrábět tvářením a kalením velkého průměru vysokofrekvenčně s tvrdostí také do 60 HRc. Články řetězu byly lisovány z profilovaného materiálu nakupovaného od firmy Schoeller - Bleckmann z Rakouska a následně tepelně zpracovány. Pracovní část řezných článků byla opatřena vrstvou tvrdochromu s tvrdostí cca 70 HRc. Tuto operaci prováděl národní podnik ZPS Gottwaldov (dnes Zlín). Koncem sedmdesátých let minulého století byla celá výroby přenesena do podniku ČZ Strakonice n.p., ten neprovedl žádné další úpravy technologie, ale také nikdy výrobu plně neobnovil.    

Autor: admin