Tisk

MOTOR národní podnik České Budějovice

závod Vodňany


Tento závod národního podniku byl zvolen jako budoucí výrobce Československých jednomužných motorových pil (odtud JMP). Zde byl prováděn vývoj a výroba prototypů, následně pak sériová výroba. Převodovky, lišty a řetězy dostal na starost podnik TOS, zde Svitavy.

 Prvním pokusem o vlastní konstrukci a výrobu Československé socialistické jednomužné motorové pily byla BD-1Z45-A, označovaná JMP 54 , jak ji kupříkladu prezentuje Ing. Dr. Václav Douda v knize "Řetězové pily".

Obsah motoru 72 cm3; výkon 2 koně; 5 550 ot/min.

Tato pila zjevně prošla řadou úprav, základ, motor však zůstal téměř nedotčen. Několikrát se změnilo osazení karburátoru a oproti popisu Ing. Doudy, nosič karburátoru měl třípolohovou aretaci což je logické a pro kácení stromů nutné.  Hmotnost 12,5 kg nebyla při tomto systému ovládání vůbec příjemná. Do nádrže se vešlo cca 1 litr paliva a lišta byla montována 50 cm dlouhá.


Tato podivná sestava motoru, převodovky a trubek, s otočným plovákovým karburátorem v několika verzích, od Jikov 2918, 2916 až po Sovětský z pil Ural a Družba, měla nejspíše inspiraci v Sovětské pile "Krasnyj Ural". Pohon řetězu probíhal převodem 1:3, řetěz byl použit domácí konstrukce stejně jako u JMP 40 dole. Zajímavostí je plnění motoru palivovou směsí, prostřednictvím duté klikové hřídele s otvorem proti difuzeru karburátoru.

Na obrázku je vidět i převod pohonu řetězu a odstředivá spojka.

Pokus o vlastní vývoj a výrobu po tomto krachu pokračoval vývojem a stavbou dvou modelových řad JMP 40, typ BD - 1Z50 A . Proč dvou modelových řad ? Vysvětlení je jednoduché a logické.

Pojďme si tyto "zázraky" našich konstruktérů blíže představit.

Motor - shodný pro obě řady, vzduchem chlazený, dvoudobý, ležatý jednoválec, obsah 88 cm3 , výkon 3 koně, jmenovité otáčky 4500 ot/min


karburátor membránový Jikov

čerpadlo paliva membránové Jikov

zapalování PAL elektromagnetické kontaktní

pohon hoblovacího řetězu domácí konstrukce, nepřímým ozubeným převodem 2,05:1

Rozlišovací znaky -

I. modelová řada - Olejové manuální čerpadlo mazání řetězu je umístěno v nádrži oleje, která je podobně jako u JMP 54 součástí přední rukojeti. Tlumič výfuku má velkou komoru pod motorem a vývod je vyústěn směrem před pilu.  Prostor uvnitř pily nad válcem motoru je volný a zadní rukojeť má spodní kryt ruky.

Ověřený rok výroby je 1961.

II. modelová řada - Olejové manuální čerpadlo mazání řetězu je součástí nádrže, která je umístěna uvnitř pily, v prostoru nad válcem motoru, výfuk, umístěný pod motorem má malou komoru s otvory pro vývod spalin pod pilu. Zadní rukojeť neměla trubkovou ochranu ruky.

Ověřený rok výroby je 1962

 

Uvedená fakta o změnách dokládají modernizaci pily, ale její hmotnost ( 12,5 kg bez náplní), nízká produktivita ( řezná rychlost řetězu 7 m/sec ) a poruchovost vedly k ukončení výroby záhy po jejím spuštění.

Pila byla ještě delší dobu součástí vybavení ČSLA ( Československé lidové armády), ale v lesním hospodářství se výrazněji neuplatnila. Již v době jejího vzniku byly vyráběny a dodávány do LH pily jako STIHL BLK, Contra, SOLO Rex, Mc Culloch 1-70 a další.  

 





Autor: admin